آی تی و فناوری, اقتصاد, مدیریت

10 نکته مهم براي يک مدير موفق

مدير موفق

10 نکته مهم براي يک مدير موفق ( نکاتی که مدیران باید بدانند )

همانطور که مي دانيد در هر سازماني، يک هرم سازماني وجود دارد که کل فعاليت هاي سازماني را مديريت مي کند. صرفنظر از اينکه شما کجاي هرم هستيد، در سمت مدير ارشد، مدير مياني يا در سطح سرپرست، شما مسلماً مسئول هدايت و مديريت يکسري نيروهاي تحت سرپرستي خود هستيد تا از طريق هدايت و مديريت آنان به اهداف سازماني نايل آييد.
داشتن يک مدير خوب مي تواند محل کار را به يک دانشگاه به معناي واقعي تبديل کند که مي تواند تجارب با ارزشي فرا بگيريد و اگر مديرتان خوب نباشد مي تواند محل کارتان را به يک جهنم تبديل کند که در اين صورت مجبور خواهيد شد اوقات با ارزشتان را در آنجا هدر دهيد.
يک مدير خوب مي تواند به نيروهايش انگيزه دهد، از اشتباهات گذشته درس گرفته و با ايجاد يک محيط پويا و تقويت روحيه تيمي در مسير نايل شدن به اهداف کارکنان و سازمان موفق باشد.
در ذيل به 10 نکته اي که مي تواند شما را به يک مدير موفق تبديل کند، اشاره مي کنيم:

1- کارکنانتان را خوب بشناسيد:

اگر قصد داريد به يک مدير موفق تبديل شويد، بايد کارکنان خود را به خوبي بشناسيد و صحبت کردن يکي از بهترين روش هاي شناخت آنان است. شما مي توانيد با آنها ناهار خورده و درباره موضوعات مورد علاقه شان صحبت کنيد. هر چه بيشتر و بهتر کارکنان خود را بشناسيد، بهتر مي توانيد تيم خود را هدايت کنيد.

2 – مهارت هاي ارتباطي خود را بهبود دهيد

جهت هدايت و مديريت سازمان خود نيازمند ارتباط با کارکنان خود هستيد. براي اين منظور به مهارت هاي ارتباطي بالايي نياز داريد که بتوانيد افکار و ايده هاي خود را با بهترين روش ممکن ارتباطي به آنها انتقال دهيد.

اگر شما فردي با هوش هستيد ولي ازمهارت ارتباط خوبي برخوردار نيستيد، نمي توانيد يک مدير خوبي باشيد. با مديران با هوش زيادي کار کرده ام که بزرگترين مشکل آنها عدم موفقيت در ارتباط با زير دستانشان بوده است.

3 – هميشه در اتاقتان به روي زير دستانتان باز باشد

هميشه در جلساتي که برگزار مي کنيد به زير دستانتان صراحتاً اعلام کنيد که هميشه در دسترس هستيد و آنان مي توانند هر سوال و نگراني که دارند با شما در ميان بگذارند. مثل مديراني نباشيد که فکر مي کنند در صورت باز بودن در اتاقتان، زير دستانتان مزاحمتان خواهند شد و وقت شما را خواهند گرفت.

باز بودن در اتاق را يک فرصتي ببينيد که مي توانيد به کارکنانتان انتقال دهيد که چقدر تمايل داريد مکان کاريشان را تبديل به يک محل خيلي خوبي براي فعاليت کنيد.
هرگز نگراني ها و دل مشغولي هايشان را موضوع بي ارزش قلمداد نکنيد و مطمئن باشيد که خيلي خوب به حرف هايشان گوش داده ايد. گوش دادن بايد با تمامي وجود باشد.

4 – فعالانه مديريت کنيد

مديريت فعالانه عبارت است: دانستن اينکه زير دستانتان چه کا ر مي کنند و بدون اينکه مزاحمتي در کارشان ايجاد کنيد از طريق تقويت روش انجام کارشان، مديريت کنيد. شما بايد اعتماد داشته باشيد که آنان به اندازه کافي توانايي انجام کار را دارند و به جاي مديريت کارشان، خودشان را مديريت کنيد. مديريت زير دستانتان خيلي سخت مي شود اگر شما از حساسيت کنترلي بالايي برخوردار باشيد.

5 – از اشتباه کردن کارکنانتان نهراسيد و بگذاريد اشتباه کنند

به عنوان مدير، شما مسئول کارهاي زير دستان خود هستيد و همين طور مسئول اشتباهات آنها. از اين رو ممکن است شما پيش قدم شويد و يکسري دستورالعمل هاي دقيق، شفاف و انعطاف ناپذير تهيه کنيد که از اشتباه کردن پيشگيري کنيد.
مواظب باشيد که کارکنانتان از اشتباه کردن نترسانيد. در اين صورت ممکن است آنها براي هر کار جزئي نزد شما آيند و کارشان را با شما چک کنند. در اين صورت آنها اشتياقي به تصميم گيري نخواهند داشت چون ممکن است اشتباه کنند که منجر به اين خواهد شد که کارمندان شما متکي به شما باشند.
کمتر بهره ور بوده و بيشتر وقت شما را بگيرند. آنان نياز به فکر کردن دارند و براي اين کار نياز به ياد گرفتن دارند و براي ياد گرفتن گاهي اوقات اشتباه کردن لازم است. به آنها اعتماد کنيد و حاشيه خطايي برايشان در نظر بگيريد.

6- تفويض اختيار کنيد و ابزار هاي لازم براي انجام وظايفشان را در اختيارشان قرار دهيد

شما اگر در انجام کار خوب هستيد چون يک مدير هستيد و اين بدين معني نيست که تمامي کارها را خودتان انجام دهيد. يکي از وظايف شما به عنوان مدير انتقال دانش خوب انجام دادن کار به ديگران است.
اگر با موضوع تفويض احساس ناراحتي مي کنيد مي توانيد از وظايف کوچک و سپس بزرگ و بزرگ تر شروع کنيد. مشکلاتي که ممکن است سر راهشان باشد را پيش بيني و آموزش کافي در اين رابطه را انتقال دهيد.
در مسير تفويض اختيار، شما بايد امکانات و ابزارهاي مناسب را در اختيار آنان قرار دهيد. تفويض اختيار بدون دادن امکانات لازم نمي تواند آنان را در انجام بهتر وظايفشان ياري کند.

7 – زير دستان خود را به چالش بکشيد

هيچ چيزي بدتر از داشتن يک زير دست خسته و بدون انرژي نيست. اطمينان حاصل کنيد که کارمندانتان را به چالش مي کشيد تا از بهترين و بيشترين توانشان استفاده کنند و آنها از اين عمل شما خوشحال خواهند شد. آنها را مجبور به اضافه کاري نکنيد، فقط به چالش بکشيد.

8 – سيستم تشويق و تنبيه مناسب و شايسته اي را برقرار کنيد

با شناخت کامل کارکنانتان، بهتر مي توانيد آنها را تشويق کنيد. اين تشويق ها لزوماً از نوع پولي نيست و مي تواند تشويق هاي ساده اي از قبيل انتقال آنان به واحدي که دوست دارند در آنجا فعاليت کنند، باشد. تشويق و تنبيه به موقع از اهميت بسزايي در پيشبرد اهداف سازماني برخوردار است.

9 – فراموش نکنيد که شما مدير هستيد

طوري رفتار نکنيد که کارکنانتان فراموش کنند که مديري وجود ندارد. در همه اوقات، با رفتارهاي مناسب و تصميمات قاطع خود به آنان نشان دهيد که صرفنظر از اينکه روحيه تيمي خوبي در سازمان وجود دارد و همه وظايفشان را به خوبي انجام مي دهند ولي اين شما هستيد که تصميم آخر را مي گيريد و شما مدير هستيد.

10 – از اشتباهات خود درس بگيريد

زماني که کارها طبق برنامه پيش نمي رود، اشتباه را شناسايي و به کارکنان خود توضيح دهيد که در صورت انجام آن کار به روش ديگري، اين اشتباه اتفاق نمي افتد. اين عمل به آنان نشان خواهد داد که شما نيز اشتباه مي کنيد و چگونه از آن درس گرفته و برخورد نمي کنيد. به آنان ياد دهيد که از اشتباهات خود درس بگيريد.

 

سایت پشتیبان کتکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *